Megelőzés

Dentálhigiániai kezelés

A fogak egészsége a megfelelő higiéniánál kezdődik!

Képzeljük el, hogy szeretnénk építeni egy házat. Ha olyan épületet szeretnénk létrehozni, ami szép, és hosszú évtizedek múlva is stabilan áll, mindenképpen a megfelelő alapozással kell kezdenünk a munkát.

Nincs ez másként fogaink egészségével kapcsolatban sem. A modern fogorvoslásban szinte naponta értesülünk még újabb és újabb technológiákról, melyek szebbé és egészségesebbé tehetik a fogainkat. Hiába alkalmazzuk azonban ezek közül bármelyiket, ha nem fektettük le a megfelelő alapokat, a kezeléseket nem koronázza hosszú távú siker.

Hogyan alakul ki a fogkő?

A fogászatban a szükséges alapokat a fogak és a szájüreg lágyszöveteinek higiéniája alkotja. Az étkezés során a fogakon megtapadnak az elfogyasztott ételek apró maradékai, melyek idővel fehéres színű, ragacsos, filmszerű réteget képeznek: ezt nevezzük lepedéknek. A lepedéket az otthoni fogmosás során tudjuk eltávolítani, ám ez nem mindig egyszerű! Fogainkon és azok között számos olyan apró kis zug, rés, barázda található, ahol a lepedék észrevétlenül meg tud bújni, és ha nem kellő alapossággal járunk el a fogmosás során, akkor a fogkefénk nagyvonalúan át is siklik ezek fölött a problémás területek fölött. A lepedék pedig idővel szilárd, ásványszerű anyaggá szilárdul – ezt nevezzük fogkőnek. A fogkövet otthoni eszközökkel már sajnos nem lehet eltávolítani.

Miért baj, ha fogkő alakul ki a szájban?

A fogkő felszíne a baktériumok számára valóságos paradicsom. Ezek a baktériumok gyakorlatilag folyamatosan érintkeznek a fogakat körülölelő ínnyel, sőt, a fognyakak mentén a fogágy mélyebb rétegeibe is bejuthatnak, hogy ott gyulladt állapotot alakítsanak ki és tartsanak fenn.

Az ínygyulladás

Ha ínyünk sötétvöröses színű, duzzadt, fájdalmas, fogmosáskor (vagy akár spontán) vérzik, szinte biztosak lehetünk benne, hogy ínygyulladással van dolgunk, melyet a szájban felhalmozódott fogkő okoz és tart fenn. A gyulladt állapot ráadásul komoly veszélyeket is rejteget: súlyosabbra fordulása fogágybetegséghez vezethet, mely a fogak elvesztésének leggyakoribb oka világszerte. Pedig milyen egyszerű volna megelőzni!

Professzionális dentálhigiéniai kezelés

Bár a fogkövet fogkefével eltávolítani nem lehet (más eszközökkel pedig még csak próbálkozni sem érdemes, sőt, egyenesen balesetveszélyes), szerencsére professzionális megoldás létezik a problémára. Egy ultrahangos berendezés rezgéseinek segítségével a szilárd, rideg anyagú fogkövet szétzúzzuk, ami így a fogról is leválik és könnyedén eltávolítható lesz. Az ultrahangos technológia lényegesen kevesebb kellemetlenséget és sokkal kíméletesebb, alaposabb kezelést biztosít pácienseinknek, mint a korábban alkalmazott kézi eljárások.

Miután az összes fogkőtől megszabadultunk, a fogak felszínét csillogóan simára polírozzuk. Ez nem csak nagyszerű érzés, de a fogakra lerakódott elszíneződések nagy részét is képes eltávolítani, valamint a sima felületeken a lepedék és a fogkő is lassabban fog megtapadni.