Fogkonzerválás

Gyökérkezelés

Szinte mindenkinek vannak olyan barátai, rokonai, akik bár érdes modorúak, mégis rengeteget köszönhetünk nekik, és baj esetén mindig fordulhatunk hozzájuk. A fogorvoslásban ez a „morcos barát” a gyökérkezelés: fintorgunk egy kicsit a szó hallatán, de tudjuk, hogy bizonyos esetekben csak tőle kérhetünk segítséget.

Belegondolni is rossz, hogy hány megmenthető fogat távolítottak el, mielőtt a gyökérkezelés rutin eljárássá vált volna. Ez a kezelés ugyanis képes arra, hogy segítségével gyulladt, beteg, nem ritkán pokoli fájdalmakat okozó fogakat tegyünk tünetmentessé, így a páciens számára akár évekre, évtizedekre is el tudjuk kerülni, hogy fogpótlásokon kelljen törnie a fejét.

Mikor kell egy fogat gyökérkezelni?

Szőts Doktor Úr gyökérkezelést fog Önnek javasolni, ha:

• Kínzó fogfájása van, amelyet fogeredetű gyulladás okoz.
  • A röntgenfelvételen gyökércsúcs körüli gyulladás miatti felritkulás látszik.
  • Ha a foga –akár tünetmentesen- elhalt, nem reagál a hideg-meleg ingerre.
  • Ha a fogat átszövő idegeket is tartalmazó belső kamra megnyílik (p.: ütés következtében megreped a fog).
  • Ha az adott fogat korona- vagy híd készítéséhez le kell csiszolni (nem minden esetben).

Mik a gyökérkezeléssel járó előnyök?

• Megszűnik a kínzó fájdalom, rendszerint már az első kezelési alkalom után.
  • Megszűntetünk egy gyulladásos gócot, mely komoly problémákat okozhat a szervezetben (pl. haj- és bőrproblémák, szívbetegségek).
  • Elkerülhetjük a fog kihúzását, ugyanis a gyökérkezelt –bár már nem élő- fogak ugyanolyan hasznosan részt tudnak venni a rágásban, mint ép társaik.

Hogyan zajlik a gyökérkezelés?

A fogakat úgy kell elképzelnünk, mint egy kívülről kemény, belül azonban üreges struktúrát. Ebben a belső üregben és a gyökerek hosszában végighúzódó csatornákban találhatók a fogak vér-és tápellátásáért felelős erek és idegek, melyek összességét pulpának nevezzük. Ennek a pulpának a gyulladt állapota okozza azokat a jellegzetes fogeredetű fájdalmakat, melyek aludni sem hagynak bennünket. A gyökérkezelés lényege, hogy a fog külső, szilárd váza akkor is alkalmas a rágófunkcióját betölteni, ha a pulpát eltávolítjuk a fogból.

1. Első lépésként, a terület teljes érzéstelenítését követően, nyílást kell kialakítanunk, hogy hozzáférjünk a fog belsejéhez. Ezt kíméletes fúróeszközök segítségével végezzük, törekedve a lehető legkevesebb ép foganyag eltávolítására.
  2. Ezt követően eltávolítjuk a gyulladt pulpát a fogból. A fogba ideiglenesen gyógyszeres tömőanyagot helyezünk, mely pár hét alatt fejti ki hatását. A gyógyszer cseréje akár több alkalommal is indokolt lehet, a tünetek teljes megszűnéséig.
  3. A tünetmentes fog feltágított gyökércsatornáit átmossuk, szárítjuk, majd a fogat feltöltjük egy speciális tömőanyaggal, mely egészen a gyökércsúcsok legvégéig ér.
  4. Utolsó lépésként helyreállítjuk a fog szuvas/letört/átfúrt koronai részét is, melyre az egyszerű esztétikus tömésektől a CAD/CAM technológiával készülő kerámia koronákig számos lehetőség van.

Esztétikus tömések

A magyar lakosságban szinte csodaszámba megy, ha valakinek 30 éves kora után egyetlen tömött foga sincsen. Ez természetesen sokat elmond fogmosási szokásainkról is, de azt is jól jelzi, hogy tömésekkel a probléma kialakulásának már igen korai fázisában be tudunk avatkozni, hogy megelőzzük a nagyobb bajok kialakulását.

Fogszuvasodás, az ismeretlen ismerős

A WHO egy 2016-os felmérése alapján az átlagos, 12 évesnél idősebb magyar állampolgárnak 2,6-3,5 szuvas vagy tömött foga van. A probléma tehát elterjedtebb, mint gondolnánk, mégis gyakran találkozunk azzal, hogy még általában véve egészségtudatos páciensek is a végsőkig halogatják a szuvas fogaik betömetését, régi töméseik cseréjét.
A fogszuvasodásra ugyanis –főleg korai stádiumában- nem jellemzőek az életminőséget nagymértékben befolyásoló tünetek. Jellemzően a fogak érzékenysége, édes ételek fogyasztásakor tapasztalható enyhe fájdalma jelentkezik először, ez azonban ritkán sarkallja azonnali cselekvésre a pácienseket.

Miért éri meg időben cselekedni?

Ha tudatosak vagyunk az egészségünkre és persze a pénztárcánk tartalmára, látogasson meg minket félévente egy ellenőrzővizsgálatra! A fogszuvasodás nagyon korai fázisban is felfedezhető, és kezelhető is. Ha egy időben felismert fogszuvasodást rövid időn belül töméssel látunk el, a fog további szuvasodását megakadályozzuk, a fog gyakorlatilag teljes értékűen részt tud venni feladata ellátásában. A kezeléshez egyetlen alkalommal szükséges csupán a rendelőbe látogatni, és egyetlen fogtömés árával lettünk szegényebbek – cserébe pedig egy gyönyörű fogtömést kaptunk, és megúsztuk a komoly panaszokat is.

Ha azonban húzzuk-halogatjuk a kezelést, a fogszuvasodás mélyebbre és mélyebbre terjeszkedik majd a fogszövetekben, egész addig, amíg áthatol a szilárd foganyagon és megnyílik a fog belsejében lévő, idegeket is tartalmazó pulpakamra. Ha ebbe a fázisba érkezünk, a fogat már csak gyökérkezeléssel lehet megmenteni, majd helyreállítani. Ez a kezelés már 4-6 (vagy akár több) vizitet igényel, a költsége pedig ennek megfelelően többszöröse egy esztétikus tömés árának. A kezelést feltehetőleg komoly fájdalom előzte meg, és a gyökérkezelt fogak hosszú távú prognózisa is rosszabb, mint a csupán töméssel ellátott fogaké.

Mitől esztétikus a fogtömés?

Bizonyára sokan emlékszünk még az amalgám fogtömésekre. Voltaképpen teljesen soha nem is felejtettük el őket, ugyanis a mai napig előfordul alkalmazásuk, de mára már a perifériára szorultak esztétikus versenytársaikkal szemben.

A fémes, fekete amalgám fogtömésekkel szemben az esztétikus töméseket olyan anyagból készítjük, mely a fog színével pontosan megegyezik. Először egy fúróeszköz segítségével eltávolítjuk a szuvasodott foganyagot, majd az üreg kémiai előkészítése után a képlékeny tömőanyagot több rétegben visszük fel a fogra, minden réteg után egy speciális fényű lámpával szilárdítva meg azt. Itt következik a művészi alkotómunka! A különféle árnyalatú és opacitású anyagok rétegezése valamint a fog anatómiai sajátosságainak aprólékos kialakítása valódi szobrászat, amelynek a végén egy aprócska műalkotás születik: egy tökéletesen élethű fogtömés, melyet csak az avatott szemek fedezhetnek fel!